Eilandhoppen - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu Eilandhoppen - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu

Eilandhoppen

Blijf op de hoogte en volg Olga

09 Oktober 2013 | Maleisië, George Town

Vrijdag 27 september was de afsluitende dag van Sab en mijn avontuur samen. We zijn naar één van Bangkoks grootste shopping malls geweest, hebben hier wat rond gekeken en ik heb mijn laatste overtollige bagagekilo’s aan Sab meegegeven. De bus richting het zuiden was maar liefst anderhalf uur te laat, maar Sab hield me gelukkig gezelschap en heeft me uitgezwaaid. Doei!

’s Nachts om 3 uur werd het Koh Tao reisgezelschap uit de bus gegooid en moesten we wachten op een andere bus. In een open truck werden we vervolgens naar de pier gereden, waar nog 2 uur gewacht werd. Uiteindelijk kom je wel op een boot die je richting het goede eiland brengt. Aangekomen op Koh Tao, heb ik meteen een duikcursus geboekt, op naar mijn padi-certificatie! Eenmaal gesetteld in mijn slaapkamer, bereikte mij het droevige nieuws dat oma dezelfde nacht overleden was. Dat is toch wel een diepe domper...
Veel geskype en emotievoedsel verder, ben ik ’s avonds begonnen aan de duikcursus (theoriedeel). Met een engelse instructeur, 2 engelsmannen en een israelier, belooft er genoeg aparte humor voorbij te komen de komende dagen. Na de cursus ben ik vroeg in bed gekropen.

Zondag 29 september, hebben we onze uitrusting op leren zetten en ’s middags de tijd doorgebracht met het oefenen van duikskills. Gelukkig kwamen we er allemaal makkelijk doorheen. Ook heb ik de knoop doorgehakt niet naar huis te vliegen. Vind het nog steeds raar.
Met 2 van de mannen ben ik ’s avonds gaan eten, goed voor wat afleiding.

Met het begin van de nieuwe week, stond een geheel nieuwe ervaring op de planning: de eerste open-water duik. Tot 12 meter diepte hebben we vissen in alle soorten en maten mogen aanschouwen. Het koraal is kleurrijk, het water blauw, het zicht ver, enz. Het was prachtig! Deze “babe” mag dan ademen als een vis (woorden des instructeurs), helaas zat het er na 46 minuten alweer op. Voor de mannen was het iets lastiger de ademhaling onder controle te houden, dus hun luchttanks waren leeg. Op een tweede duiklocatie werd een nieuwe duik tot 12m gedaan, opnieuw erg mooi! Theorieles en de theoretische test vormde het middagprogramma. Met vlag en wimpel werd er geslaagd.
Na een lange wandeling ben ik met één van de engelsen later gaan eten (de favoriete groenten) en later op de avond heb ik lekker een uur lang met pap en mam gekletst :).

Ook dinsdags mocht ik weer vroeg uit de veren om om half 8 in de morgen van wal te gaan. Vandaag: duiken tot 18m, het vereiste voor het Padi-beginners certificaat. Zonder problemen (mijn sinussen wilde de dag tevoren nogal eens klagen), werd er tot grote diepte gedoken. Ik voelde me als een vis in het water, dus ik heb me gedragen alsof het een speeltuin was. Ook met duikoutfit kun je koprollen ;).
Net uit het water na de eerste duik, werd de boot in een versnelling hoger gezet. Er was een whale shark gespot! Aangekomen op locatie, vloog iedereen zo snel mogelijk het water in om hem te zien. Op het moment dat ik erin sprong en naar beneden keek, zwom het enorme dier (4m?) net onder me door, wauw! Het is daarna zelfs nog gelukt hem op foto te zetten, helemaal happy!
Ook de tweede duik was weer adembenemend mooi en verliep zonder problemen. Is er een nieuwe hobby geboren? Terug aan wal is het een feit: ik heb mijn Padi open water certificaat!
De middag werd doorgebracht met het wassen van kleren, inpakken, etc. Aan het begin van de avond werd de duikvideo tentoongesteld en hebben we met de groep gegeten. Sommigen deden daarna nog enkele drankjes (teveel). Het was een mooie afsluitende avond met een gezellige duikgroep.

Woensdags heb ik lekker aan zee ontbeten en vervolgens de boot naar Koh Phangan genomen. Op de boot kwam ik Stephanie (een Duitse, woonachtig in Tirol) tegen. Zij bood me aan haar luxe bungalow aan zee met haar te delen, zo gezegd, zo gedaan. Beiden waren we blij met gezelschap. Eerst werd er geluncht en vervolgens een duik genomen in het helderblauwe zeewater zo’n 10m voor onze deur. Samen hebben we het kleine Haad Rin in het zuiden verkend en genoten van een super mooie zonsondergang. Daarna zijn we gaan dineren en heb ik mijn hoofd even naar het rouwende thuisfront verplaatst. Na het eten hebben we een drankje aan zee gedaan en de katten voor onze bungalow verwenst. Als roosjes sliepen we in de grote witte bedden.

Donderdag 3 oktober wilden we het eiland gaan verkennen per scooter. Ondergetekende was chauffeur van de dag. Het scooteravontuur begon met scherpe bochten en hellingen en afdalingen tot 20%. Na dit doorstaan te hebben, lag de jungle voor onze voeten. Hier werden de wegen slecht. En dan bedoel ik ook echt slecht. Stel je een stijle helling of afdaling op een zandweg voor. Kuilen zijn er uiteraard in overvloed. Alsof dit nog niet genoeg is, heeft de regen 20cm diepe kloven achtergelaten in het pad. Als je hierin terecht komt, is er geen mogelijkheid meer je voertuig recht te houden. Om het nog iets makkelijker te maken; het resterende pad is vaak slechts 30cm breed. Juist, je bent gek als je hier rijdt. Aangezien eigenwijs ook wijs is en we hoopten dat er snel een einde aan de jungle kwam, zijn we verder gereden/slipt (maar niet gevallen!). Na een bruine waterval en wat steen-inkervingen van de voormalige koningen, kwamen we aan bij het seaview point. Op de kaart is hier geen weg naartoe. Dat hadden we gemerkt ;). In een paar mooie baaien aan de oostkust werden relax stops gemaakt. Het was ons inmiddels duidelijk dat het zonder 4-wheel drive echt niet mogelijk is verder naar uiterste noorden te rijden. Met de van een local afkomstige, bemoedigende woorden “ you are a good driver” stond ons dezelfde terugreis te wachten, yes. Terug in onze bungalow, waren we toch wel een beetje opgelucht dat we het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht hebben. Tussen de echte locals hebben we uit de ketels onze maaltijd samengesteld en heerlijk pittig gegeten. Een ijskoffie op het strand in het gezelschap van een Braziliaan en een Engelsman vormde het toetje. Een groep Amerikanen sloot zich bij ons aan en samen zijn we naar een poolparty vertrokken. Dit bleek een flop, dus we lagen vroeg in bed.

Vrijdag rustdag voor Stephanie, dus ben ik er alleen met de scooter op uit getrokken. Wat ik zoal heb gedaan deze dag: lekker ontbeten bij een bakkerij, een grote waterval bezocht en hier weer veel te ver de jungle ingeklommen, een chinese tempel bezocht, een paar boeddhistische tempels bekeken en (bijna) alle stranden aan de noord en westkust van het eiland bekeken. Het witte zand, mooie schelpen en de felblauwe kleur van het kabbelende water geven echt het ultieme eilandgevoel. Terug in het zuiden zijn Stephanie en ik samen gaan eten. Een heerlijke Thaise curry. Stephanie besloot hierna te gaan slapen. Ik ben met Filipe (de Braziliaan), een Zwitser en Duitse broer en zus op het strand gaan zitten. Er werd gezellig gekletst en met wat emmers drank erbij, kwamen er genoeg sterke verhalen boven tafel. De groep werd aangevuld met twee Nijmeegse studentes en Johan en Astrid een koppel uit Posterholt/Sint Odilienberg. Je komt die Limburgers ook overal tegen :). De rest nam de taxi en ik ben (nuchter!) op de scooter naar DE Black Moon Party gereden. De maanfeesten, that’s what it’s all about op dit eiland. Het werd een gezellige nacht met lekker dansen op het strand! Met Astrid en Johan achterop ben ik in de vroege uurtjes terug naar ‘huis’ gereden. Helaas hebben we niet de top van alle heuvels rijdend weten te halen, maar het was weer een mooie uitdaging.

Zaterochtend 5 oktober vertrok Stephanie in alle vroegte richting het Thaise vasteland. Ik heb me in het playboyhostel van de braziliaan en zwitser genesteld. De aankleding van dit hostel is echt absurd, maar grappig. Toen ik net aan mijn ochtendslaapje wilde beginnen, zag ik Franziska binnen wandelen. Dit is de Duitse meid waarmee Sab en ik in Laos de grot hebben bekeken en samen verder zijn gereisd. Wat een toeval! De rest van de dag heb ik besteed aan bijslapen, de regen ontwijken, deze blog bijwerken en eten en drinken met alle mensen die ik tot nu toe ontmoet heb in Koh Phangan. ’s Avonds ben ik samen met Franziska en haar reismaatje heerlijk gaan eten. Omdat het einde van Thailand eraan zat te komen, werd Pad Thai (Thaise noodles) het gerecht van keuze. Na het eten zijn we vroeg in bed gekropen.

Nog voor zonsopkomst vertrokken Filipe en ik de zondag met de ferry (gevold door bus en opnieuw boot) naar Koh Phi-phi, een eiland in het zuid-westen van Thailand. In het busje kwamen we de canadees Mohammed tegen. Met zijn drieen hebben we in Koh Phi-phi een hostel gezocht en zijn vervolgens samen gaan eten. Vervolgens zijn we gaan wandelen en wilden we de avond verder opvullen met een drankje bij een bar waar zowel Thai als toeristen het in de boksring tegen elkaar opnemen. Helaas was er vanavond geen toerist te vinden, die een blauw oog wilde riskeren. Gezien de nacht nog jong was, besloten we een kijkje te gaan nemen op het strand. Hier werd er feest gevierd! En niet zo’n beetje. Dansend op het strand werd het een super (onverwachte) stapavond. De afsluiter met kokhalsgeluiden gevolgd door braaksel in de dorm was wel een bietje jammer.

De volgende ochtend wilden de mannen op snorkeltrip en dus stonden we vroeg op om te gaan ontbijten. Na een goeie sandwich te hebben weggewerkt, werd er nog even terug in bed gekropen. Net iets te lang, trip gemist! Voor mij alleen maar gunstig, want ik had fijn gezelschap :). Samen zijn we naar het hoogste punt van het eiland gelopen. Hier heb je een schitterend uitzicht op de verschillende baaien, en word je tegelijkertijd geconfronteerd met beelden van de schade die de tsunami in 2004 heeft aangericht. Indrukwekkend.
Back in town werd en genoten van een fruitsapje op het strand en hebben we een snelle, frisse duik in zee genomen. In aanloop naar een nieuwe stapavond werd er rustig gedoucht, gegeten, heb ik even met pap en mam geskypt en voor de laatste keer een typisch Thaise pannenkoek gegeten. Ik ben niet vies van een feestje, maar vanavond werd er gezopen om te zuipen. Ik hield het dan ook al vrij snel voor gezien.

Dinsdagochtend 8 oktober ben ik richting Maleisie vertrokken. En ik had er zin in! Hopelijk weer iets vriendelijkere mensen, de taal een beetje spreken (Maleisisch en Indonesisch hebben veel raakvlakken) en een multiculturele keuken! De grensovergang verliep dit maal gelukkig zonder problemen, pfjuuw.
In de minivan leerde ik de Duitse Mara kennen. Aangekomen in Georgetown, op het eiland Penang, heb ik met haar de meest crappy kamer tot nu toe gedeeld. De kamer was vies, klein en over het toilet wil ik het nog niet eens hebben. ’s Nachts werd ik om de haverklap wakker omdat ik dacht dat de beestjes mijn bed overmeesterden. Ach, we hebben het doorstaan ;).

Vanochtend (woensdag de 9e) zijn we verhuisd naar een super mooi hostel; Reggae hostel Penang. Deze eerste dag heb ik ervoor gekozen er een wandel sightseeing dag van te maken. Hierover in de volgende blog meer.

De weken gaan snel nu, het einde komt in zicht.
Ik ga nog zo veel mogelijk van elke dag genieten en dan zie ik jullie snel weer!

Liefs,
Olga

Ps. Leuk dat er af en toe nog heel onverwachte reacties voorbij komen!
Pps. De foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.558406904208473.1073741830.100001175047193&type=1&l=08e4c4d741

  • 09 Oktober 2013 - 19:23

    Jenny:

    Wat ein leuk stukje ol! Knap wiejse dich erdoorhear geslagen hubs in 't verre Thailand. Geniet ervan!!!

  • 11 Oktober 2013 - 16:09

    Suus:

    Zo ich bun weer biegewerkt mit mien reacties! Ech gaaf detse dien padi hubs gehoald - én dien ich-kin-euveral-op-'n-scooter-rieje certificaat ;) en wat grappig detse limburgers bus teage gekomme haha!

    Ich ving 't auch knap detse dich dr zo good doorhear gesjlage hubs!

    Geniet lekker van Maleisie! Veer stoan dich al bienoa op te wachten ;)

    Liefs oet de achterhoek ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, George Town

Indonesia and South East Asia 2013

Daar waar mijn trip naar Indonesië in 2012 al een avontuur te noemen was, is dit de start van een nieuwe grote uitdaging.
Een uitdaging in vele opzichten: alleen weg van huis, voor maar liefst 7 maanden en daarnaast een afstudeerdatum op 8 augustus, dus er moet ook nog werk verzet worden!

De voorbereidingen verliepen alles behalve soepel en hebben de nodige stress met zich meegebracht. De goedkeuring voor deze stage was dan ook al zeker een week voor vertrek rond en ook het visum staat al een week in mijn paspoort. Een slechte generale…. Precies, vanaf nu gaat alles goed!

Het plan voor deze reis:
De eerste 18 weken zal ik doorbrengen in Semarang en Mlonggo (centraal Java, Indonesië). Hier ga ik me bezighouden met wetenschappelijk onderzoek/ mijn afstudeerstage. Onderwerp van deze stage is MRSA, een bacterie die niet meer reageert op de meest gebruikte antibiotica en daarmee dus een bedreiging voor de volksgezondheid. De bedoeling is erachter te komen hoeveel deze bacterie voorkomt in dit gebied (prevalentie) en wat de invloed is van antibiotica op het voorkomen van MRSA. In hoeverre ze op de plaats van bestemming voorbereid zijn op mijn komst, weet ik niet. Voor nu is het nog even hopen dat het benodigde materiaal besteld en aangekomen is en alle samenwerkingspartners (laborant, vertaler) er klaar voor zijn.
Alles op z’n Indonesisch zullen we maar zeggen.

Na 18 weken heb ik ‘just in case’ 3 weken vrij gepland. Deze weken ga ik doorbrengen op Bali. Indien het verslag af is en alles rondom het afstuderen geregeld is, kan de tijd gevuld worden met rondreizen, surfen en feest. Een goede reden dus om door te werken ;)

Op 1 september vlieg ik vanuit Denpasar (Bali, Indonesië) naar Bangkok (Thailand), vanwaar ik samen met Sabine een maand zal gaan backpacken in Noord-Thailand, Laos en Cambodja. Verheug me er nu al op!

Vervolgens vliegt Sab weer terug naar Nederland en is het de bedoeling (afhankelijk van de bankrekening en de heimwee) dat ik nog een maand rond ga reizen door Zuid-Thailand en Maleisië, ach en misschien is Singapore ook nog een optie…
De 11e van de 11e staat vooralsnog mijn welcome-back party gepland op het Vrijthof in Maastricht. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd!

Ik ga mijn best doen jullie via deze blog op de hoogte te houden van de vorderingen en natuurlijk van al mijn belevenissen.

Feel free om me op alle mogelijk manieren te contacten!
Adres en telefoonnummer volgen snel 

Veel liefs en een dikke knuffel,
Olga

Recente Reisverslagen:

15 November 2013

Back to reality

07 November 2013

Wereldsteden

18 Oktober 2013

Hello friendly people!

09 Oktober 2013

Eilandhoppen

27 September 2013

Temple queens
Olga

Hoi allemaal! Drie keer is scheepsrecht, wordt weleens gezegd... Na mijn vorige buitenlandstages in Italië en Duitsland, wordt het nu toch tijd een weblog bij te houden. De reis gaat dit keer naar Indonesië! Veel lees'plezier' en alle reacties zijn natuurlijk welkom! Liefs, Olga

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 146311

Voorgaande reizen:

02 September 2022 - 22 September 2022

Vakantie Guatemala&Belize

06 Maart 2020 - 15 Augustus 2020

NZ, Australia, Indonesia 2020

14 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Boat Refugees 2018

06 Juli 2017 - 23 Juli 2017

Boat Refugees 2017

17 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Malawi & Zambia 2016

04 April 2013 - 09 November 2013

Indonesia and South East Asia 2013

25 April 2012 - 24 Juli 2012

Het Indonesië-avontuur 2012!

Landen bezocht: