Wereldsteden - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Olga Sampers - WaarBenJij.nu Wereldsteden - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Olga Sampers - WaarBenJij.nu

Wereldsteden

Blijf op de hoogte en volg Olga

07 November 2013 | Singapore, Singapore

Kuala Lumpur dus. Strand was mooi geweest, maar deze stad heeft ook wel iets verleidelijks. Dus dan kijken we hier maar iets langer.
Op vrijdag 18/10 was ik mooi gesetteld in een guesthouse, toen ik contact zocht met Akan, een vriend van Carolin (uit het Semarang-Bali tijdperk). Akan bood me aan, in zijn huis te couchsurfen. Zo gezegd, zo gedaan. Er werd nog even film gekeken en dat was de vrijdag.

Op zaterdag werd er laat ontbeten. De lekkere naan ging er goed in. Verder zijn deze mannen (3 Nigerianen) niet echt van het dingen ondernemen. Thuis wordt er gehangen en een filmpje gekeken. Laat in de middag ben ik nog even gaan windowshoppen in een grote mall en heb een bezoekje gebracht aan de avondmarkt in Little India.
Na een douch zijn we met zijn vieren naar de Reggaebar gereden. Hier werden wat cocktails meegepikt (sow, ik ben niks meer gewend), speelden de mannen pool en vervulde ik ondertussen mijn taak als wingwoman. Dit laatste helaas zonder succes (mannen; grote mond, klein hartje). Om middernacht werd het feestje voortgezet in KL's barstreet Changkat Bukit Bintang. Ook erg leuk :).

De volgende morgen besloot ik er alleen op uit te trekken. Eerst heb ik Kampung Baru (wijk) bezocht en vervolgens de Chow Kit markt. Na het inslaan van lekkere snacks en fruit, keerde ik terug naar huis.
Later op de middag ben ik met een van de jongens gaan zwemmen in een rooftop zwembad met een uitzicht over hartje KL. Wat ontzettend gaaf!
' s Avonds werd er opnieuw gechilled en diner, bestaande uit burger en wedges, volgde dan ook pas om 2 uur 's nachts. Opnieuw een kort nachtje.

Maandag was het wel genoeg geweest met al het gechill en ben ik weer in het guesthouse ingecheckt waar ik voorgaande vrijdag eigenlijk zou verblijven. De dag vulde ik actief op met een bezoekje aan het nationaal museum, de indrukkende grote nationale moskee (in een sjoon paars pekske), een lunch op de central market, een bliksembezoek aan de national art gallery, aan het onafhankelijkheidsplein, de Jamek moskee, een aantal andere indrukwekkende gebouwen en er volgde een wandeling door het drukke Little India. Cultuur snuiven ten top.
Na deze vermoeiende dag zorgde ik dat ik op tijd thuis was, want Mikal (de Groningse jongen die we in Cambodja hebben ontmoet) zou aankomen. Hij liet even op zich wachten en dus heb ik de avond gespendeerd met eten en chillen; ik word er nog eens goed in. Toen meneer om 2 uur 's nachts arriveerde, besloten we tot 7 uur in de ochtend door te kletsen, want we waren nog niet moe...

Dinsdag 22/10 wilde Mikal graag KL's highlights zien. Voor mij een goed excuus ze nog eens over te doen.
Eerst een wandeling naar de Imbi-markt, daarna sushi-lunch in het park onder de Petrona's twintowers, een snelle bezichtiging van de hoge Menara Tower, opnieuw de architectuur bewonderen rondom Merdeka square (vrijheids/onafhankelijkheidsplein --> wist je dat Maleisie pas ruim een halve eeuw onafhankelijk is?) en als laatste een wandeling door Chinatown. Gedineerd hebben we in een classy restaurant, vervolgens hebben we nog een kort rondje over de nachtmarkt gelopen, alvorens vroeg in bed te kruipen voor weer veel te lang kletsen.

Met verslapen hoofden werd er woensdag opnieuw een bezoek aan de nationale moskee gebracht en zijn we doorgewandeld naar de lake gardens. Na onszelf hier hongerig te hebben gelopen, zijn we een hapje gaan eten om vervolgens met nieuwe energie de bus te pakken naar de Thean Hou tempel. Dit bouwwerk hebben we even bewonderd en daarna hebben we de walking tour door Chinatown afgemaakt. Gegeten hebben we op straat met een Zweeds stel, met wie we ook op stap zouden gaan. Na een biertje voor in het hostel / onderweg, begaven we ons richting de partystraat. De ladiesnight offers waren goed ;). Het kleffe stel besloot al snel richting huis te vertrekken, waar wij nog lekker doordansten. Goed gezelschap hadden we inmiddels van een aantal locals (al zijn we op een gegeven moment wel 'gevlucht' voor een aantal Nigerianen). De avond werd afgesloten met een lekkere roti canai, topavond!

Donderdag zijn we naar de "must-see" Bathu caves geweest. Trap op, brutale apen ontwijken, trap af, that's it.
Halverwege de middag waren we terug in town. Na enige twijfel (er stond 's avonds een pubcrawl gepland), besloten we verder te reizen naar Melaka, waar we om 9 uur op het busstation aankwamen. Bussen richting stadscentrum bleken op dit tijdstip niet meer te rijden. Toevallig liepen we Sunil en zijn vrouw Michelle tegen het lijf. Meneer was orthopeed, maar was niet meer actief werkzaam omdat hij zich wilde richten op een alternatieve geneeswijze (waarin opwekken van braken helende krachten heeft). Daarnaast bezat het tweetal een guesthouse, wat een toeval en geluk. Het was allemaal leuk en aardig tot we op een donkere (althans, in mijn beleving) parkeerplaats in een oude krakbak moesten stappen en we er ook nog achter kwamen dat we vast zaten achter kinderslot. Alle belangrijke pasjes verdwenen sneaky in ons ondergoed en Mikal had het zakmes bij de hand. Dit was geen relax ritje. Eenmaal in het guesthouse bleek het allemaal wel mee te vallen, dus zijn we even een hapje gaan eten. Bij terugkomst volgde de volgende verrassing; de tent vol beveiliging, ai. Michelle bleek niet de vrouw, Sunil was nogal zenuwachtig, maar verder leek alles goed. Tijd om rustig te gaan slapen...

Na lang uitslapen zijn we vrijdags de stad gaan verkennen. We hebben maar liefst 3 scheepvaartmusea bezocht, goed he?! Dat het entreeticket 3 voor de prijs van 1 was, staat hier uiteraard geheel los van. Na deze culturele overload, zijn we de gezellige weekendmarkt in Chinatown opgelopen. Druk, gemoedelijk sfeertje, life straatkaraoke op een groot podium, mooi :). Hier hebben we midden op straat gegeten en vervolgens ruzie gemaakt omdat Mikal me probeerde mij mijn toetje te onthouden. Ja, dat moet je niet nog eens proberen! Na een rondje over de markt zijn we nog even een grote shopping mall ingelopen om vervolgens huiswaarts te keren.

Op zaterdagochtend hadden we ons verslapen. Precies op tijd arriveerden we bij de toeristeninformatie voor een (gratis natuurlijk) wandeltour. We bekeken veel highlights uit dit werelderfgoed stadje. De geschiedenis met bezetting door onder andere de Portugezen, Nederlanders en Britten, is terug te zien in bijvoorbeeld Dutch Square, St. Paul's Hill en Porta de Santiago. Daarnaast werd de komst van de Islam geillustreerd door het voorbij lopen aan het Islamic Museum en hebben we nog een Chinese tempel in Chinatown bezocht. Een goede manier om de stad te verkennen. Na afloop van de wandeltour hebben we nog wat rondgelopen en vervolgens zo goed als niks gedaan (nou ja, Mikal deed administratie terwijl ondergetekende in slaap was gevallen). Opnieuw zijn we 's avonds in Chinatown gaan eten en onder het genot van lifemuziek werd er ook nog een drankje gedaan. In de late uurtjes belandden we in een bar aan het einde van een lange pier. Onder de palmbomen en visjes kijkend werd er nog een drankje gedaan. Once again; het leven is goed hier.

De plannen voor zondag wijzigden maar liefst 1000x, waarna het uiteindelijk een gat in de dag slapen werd op een regenachtige dag. Er werd nog wat door de stad gewandeld, Indochinees en Indian gegeten, koffie gedronken en de troosteloze dag was alweer voorbij.

Maandag 28 oktober hebben we ons naar het busstation gehaast en kwamen we na enige vertraging aan in...Singapore! Een tophostel (Inncrowd in Little India = aanrader) hadden we snel gevonden, waarna we zijn gaan eten en vervolgens onze ogen hebben uitgekeken op de kleurrijke Indian market. De gemeenschap hier maakt zich klaar voor Deepavali (overwinning van licht over de duisternis wordt gevierd) en dat is te zien. Iedereen is op straat, waar juwelen, eten en nieuwe kleren worden ingeslagen. Wat een vrolijkheid :).

Dinsdagochtend zijn we de stad gaan verkennen, lopend uiteraard. Het is echt waar, Singapore is schoon. Iedereen is fashionable gekleed, er is geen zwerfafval, er zijn geen zwerfdieren en alles lijkt goed geregeld. Nu is het niet heel gek dat alles schoon is, als je je bedenkt dat er boetes van honderden tot duizenden dollars staan op het kauwen van kauwgom, spugen, afval laten slingeren en wildplassen. Dan toch liever een pepermuntje.
Eenmaal bijgekomen van deze cultuurshock, werden de eerste indrukwekkende gebouwen gefotografeerd en hebben we het Asian Civilisation Museum bezocht. Hier vertelde de gidse ons wie Buddha eigenlijk is (dat hadden we 3 maanden eerder moeten weten) en werd Mikal mooi duidelijk gemaakt dat hij nooit een "great man" zou worden. Tja, dan hadden je armen maar tot voorbij je knieen moeten komen, je ogen lotusvormig moeten zijn en je tenen allemaal van gelijke lengte moeten zijn...want dat is zo "great" aantrekkelijk.
Aan de oevers van de rivier hebben we geluncht. Lunch uit de supermarkt dan wel. De leuke restaurantjes zijn echt buiten studentenbudget. DE fotospot van Singapore werd als volgende aangedaan: Marina Bay Sands. Hier hebben we even rondgewandeld, heel veel foto's gemaakt, een snelle blik op de Gardens by the Bay geworpen en ons vervolgens weer huiswaarts gehaast. Vanuit het hostel werd er namelijk een steptour georganiseerd. Met een groepje van 5 hebben we door de stad gesjeesd. Riverview, tussen de wolkenkrabbers slalommen, diner in Chinatown, een lichtshow in Marina Bay Sands, allemaal part of the game! Na de pauze bij de lichtshow werd er door de luxe shoppingmall geracet, waar Mikal de glazen wand voor zijn neus net op tijd in het vizier kreeg. Ja, zelfs glaswanden zijn hier schoon. Een tweede lichtshow in de Gardens by the Bay, gevolgd door een stop op een uitzichtpunt over de stad, vormden onze laatste pauzes voor de terugtocht. Met een hele dag wandelen en 22km steppen in de benen, waren we blij dat we zaten. Alle inspanning was deze steptocht echter waard! Het is zeker een hoogtepunt in deze reis!

Woensdag hebben we door de mooie Botanische tuinen gewandeld, hier gepicknickt en de middag in Orchard Road doorgebracht. In deze laatste straat ligt de ene dure shoppingmall naast de andere, het is eigenlijk helemaal niet leuk. Na een koffiepauze zijn we doorgewandeld naar Chinatown, waar we even over de markt geslenterd hebben. Lui namen we daarna de bus naar Bugisstreet voor avondeten en lekker toetje (crepe met chocolaaa!) op de markt. Als afsluiter van de trip samen, wilden we in een bar in het superhoge Swisshotel een drankje doen. Helaas werden we hier geweigerd...
Een cranberryjuice in een Duitse bar aan de straat, was een waardige vervanger :)

Op donderdag had Mikal zijn vlucht naar Maleisie. 's Ochtends werd er vooral rustigaan gedaan en rond lunch was het voor hem tijd om te vertrekken. See you in the NL! De middag heb ik verder doorgebracht met vooral veel vrouwendingen: windowshoppen, nagels lakken in 10 vershillende kleuren (testen, testen niet kopen) en sushi eten. Best prima tijdsbesteding. De avond heb ik doorgebracht met kletsen in het hostel, eten in Little India en ruzie maken met de hostelcomputers. De nacht in de dorm werd muzikaal ingevuld door een zagend mannenkoor, ook bijzonder eens mee te maken...

Op 1 november zat ook mijn Singapore avontuur er weer op. Na een rustig ontbijt en het bij elkaar rapen van mijn spullen, heb ik me richting vliegveld begeven. Hier heb ik letterlijk mijn laatste dollarcenten besteed aan een Starbuckcappucino alvorens me naar de gate te begeven.
Weken lang had ik het stil weten te houden en nu was het dan toch echt zo ver: een nieuwe trip naar Semarang!
Vrienden bezoeken in mijn tweede studiestad zal de afsluiting van mijn lange reis worden.

Vanuit Semarang krijgen jullie nu dan ook dit verslag. Een beschrijving van deze laatste week zal na afloop van de reis volgen. Op deze laatste dag, ga ik eerst nog even genieten.

Tot over een paar dagen allemaal!

Een dikke knuffel,
Olga

Ps. foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.558406904208473.1073741830.100001175047193&type=1&l=08e4c4d741

  • 08 November 2013 - 06:33

    Suus:

    Hubs dien letste paar weken good benut zo te heure! :D

    Geniet nog van dien letste daag en dan zeen vr dich op Schiphol!

    Toet snel Ollie!!

  • 08 November 2013 - 19:46

    Alieske:

    Geniet er nog even van! Goede reis! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Indonesia and South East Asia 2013

Daar waar mijn trip naar Indonesië in 2012 al een avontuur te noemen was, is dit de start van een nieuwe grote uitdaging.
Een uitdaging in vele opzichten: alleen weg van huis, voor maar liefst 7 maanden en daarnaast een afstudeerdatum op 8 augustus, dus er moet ook nog werk verzet worden!

De voorbereidingen verliepen alles behalve soepel en hebben de nodige stress met zich meegebracht. De goedkeuring voor deze stage was dan ook al zeker een week voor vertrek rond en ook het visum staat al een week in mijn paspoort. Een slechte generale…. Precies, vanaf nu gaat alles goed!

Het plan voor deze reis:
De eerste 18 weken zal ik doorbrengen in Semarang en Mlonggo (centraal Java, Indonesië). Hier ga ik me bezighouden met wetenschappelijk onderzoek/ mijn afstudeerstage. Onderwerp van deze stage is MRSA, een bacterie die niet meer reageert op de meest gebruikte antibiotica en daarmee dus een bedreiging voor de volksgezondheid. De bedoeling is erachter te komen hoeveel deze bacterie voorkomt in dit gebied (prevalentie) en wat de invloed is van antibiotica op het voorkomen van MRSA. In hoeverre ze op de plaats van bestemming voorbereid zijn op mijn komst, weet ik niet. Voor nu is het nog even hopen dat het benodigde materiaal besteld en aangekomen is en alle samenwerkingspartners (laborant, vertaler) er klaar voor zijn.
Alles op z’n Indonesisch zullen we maar zeggen.

Na 18 weken heb ik ‘just in case’ 3 weken vrij gepland. Deze weken ga ik doorbrengen op Bali. Indien het verslag af is en alles rondom het afstuderen geregeld is, kan de tijd gevuld worden met rondreizen, surfen en feest. Een goede reden dus om door te werken ;)

Op 1 september vlieg ik vanuit Denpasar (Bali, Indonesië) naar Bangkok (Thailand), vanwaar ik samen met Sabine een maand zal gaan backpacken in Noord-Thailand, Laos en Cambodja. Verheug me er nu al op!

Vervolgens vliegt Sab weer terug naar Nederland en is het de bedoeling (afhankelijk van de bankrekening en de heimwee) dat ik nog een maand rond ga reizen door Zuid-Thailand en Maleisië, ach en misschien is Singapore ook nog een optie…
De 11e van de 11e staat vooralsnog mijn welcome-back party gepland op het Vrijthof in Maastricht. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd!

Ik ga mijn best doen jullie via deze blog op de hoogte te houden van de vorderingen en natuurlijk van al mijn belevenissen.

Feel free om me op alle mogelijk manieren te contacten!
Adres en telefoonnummer volgen snel 

Veel liefs en een dikke knuffel,
Olga

Recente Reisverslagen:

15 November 2013

Back to reality

07 November 2013

Wereldsteden

18 Oktober 2013

Hello friendly people!

09 Oktober 2013

Eilandhoppen

27 September 2013

Temple queens
Olga

Hoi allemaal! Drie keer is scheepsrecht, wordt weleens gezegd... Na mijn vorige buitenlandstages in Italië en Duitsland, wordt het nu toch tijd een weblog bij te houden. De reis gaat dit keer naar Indonesië! Veel lees'plezier' en alle reacties zijn natuurlijk welkom! Liefs, Olga

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 685
Totaal aantal bezoekers 146297

Voorgaande reizen:

02 September 2022 - 22 September 2022

Vakantie Guatemala&Belize

06 Maart 2020 - 15 Augustus 2020

NZ, Australia, Indonesia 2020

14 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Boat Refugees 2018

06 Juli 2017 - 23 Juli 2017

Boat Refugees 2017

17 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Malawi & Zambia 2016

04 April 2013 - 09 November 2013

Indonesia and South East Asia 2013

25 April 2012 - 24 Juli 2012

Het Indonesië-avontuur 2012!

Landen bezocht: