It’s all about the hashing - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu It’s all about the hashing - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu

It’s all about the hashing

Blijf op de hoogte en volg Olga

17 Mei 2013 | Indonesië, Semarang

Langzamerhand is het weer tijd voor een nieuwe update. We zijn gebleven bij dinsdag 7 mei.
Deze dinsdag liep ik Machrus tegen het lijf in de Puskesmas. Een jonge verpleegkundige, die Engels spreekt! Lucky me! Reden voor dit geluk zijn misschien alle Rizky’s in de omgeving (dit betekent ‘geluk’) en alle gekko’s in en om mijn huisje (deze brengen geluk). Ja, na 6 weken Indonesië word je al bijna bijgelovig. De dag was verder alles behalve bijzonder, dus op naar woensdag.

Woensdag was maar een kort dagje in de Puskesmas. Gezien ik het plan had vroeg naar Semarang te vertrekken om nog voor de avond in het lab te zijn, zou de travel agency extra vroeg komen. Uiteraard waren ze meer dan een uur te laat en was ik uiteindelijk om 4 uur in het lab. Nou, eigenlijk voor de deur van een gesloten lab. Daar sta je dan met je neusswabs en een feestdag voor de boeg…
Voor mijn vertrek uit Mlonggo moest ik trouwens nog afscheid nemen van de co’s. Ik ga ze nog missen :(.

Op donderdag de 9e mei stond een familietripje naar Solo gepland. Oma wilde op haar oude dag graag nog één keer terug naar haar geboortedorp in de buurt van Solo en hier familie bezoeken. De wagen werd volgeladen met papa, mama, Ica, oma, oma’s zus, diens man en niet te vergeten: héél veel eten voor onderweg. Je zou er de oorlog mee kunnen overleven. In alle vroegte (6.45uur) ging onze maximaal 3 uur durende trip van start. De eerste stop was bij Dr. Happy’s huis, want ik moest mijn swabs natuurlijk nog kwijt. Problem solved! Na 2 uur lang volgepropt te zijn met allerlei zoete broodjes, stopten we bij een restaurant. Hoe had ik dit ook kunnen vergeten, geen nasi betekent niet gegeten, dus we moesten nog ontbijten. Met een nog ronder buikje werd de trip voortgezet en rond een uur of 1 ’s middags (tellen jullie ook nog steeds maximaal 3 uur?), kwamen we aan in het gewenste dorpje. Na een kleine speurtocht, bleek de man die we zochten verhuisd te zijn. Niet naar een ander huis in hetzelfde dorp of een dorp in de buurt, nee, naar nergens minder dan…..Semarang! Om de pijn te verzachten gingen we op zoek naar een ander resterend familielid in het dorp. Helaas bleek deze vrouw op familiebezoek in Jakarta. De goede oude tijd zonder telefoonverkeer, can you imagine? Op de terugweg werd er laat geluncht in Solo en brachten we een bliksembezoekje aan een amusementspark. Terug in Semarang heeft oma alsnog kort haar familielid bezocht :).

Een zeer productieve ochtend was de vrijdagochtend: een afspraak met Prof. Tri, met Dr. Happy en mijn hele statistiekdatabase bijgewerkt! De afspraak met Dr. Happy was trouwens niet helemaal van harte. Mijn 100 swabs waren inmiddels bijna (96) op, waardoor ik zonder onderzoeksmateriaal kwam te zitten. Aangezien een deel van de andere blanken dit weekend naar Kalimunjawa (zo’n typisch paradijselijk oord) ging, vond ik het totaal niet erg om zonder materiaal te zitten en een weekje Mlonggo te moeten overslaan! Máár, net als je hoopt dat het iets lang duurt, zijn de swabs binnen één dag geregeld..bummer… Dat mocht de pret niet drukken. ’s Middags zijn Ica en ik namelijk gezellig gaan shoppen en naar pasar Johar geweest. Hier heb ik mijn onderhandelskills goed kunnen oefenen en dit keer met succes. In de avond zijn we naar Simpang Lima geweest, waar we op een verlichte tandem rondjes hebben gereden. Dit doen normaal alleen kinderen, maar moet je als toerist natuurlijk ook gedaan hebben. De avond werd afgesloten met een tweetal uurtjes karaoke. Het gouden duet werd gezongen door Bayu (host brother) en ondergetekende, hetgeen duidelijk maakt dat de karaokescore niet de beste zangkwaliteiten weergeeft.

Zaterdag stond in het teken van de hashing! Natuurlijk, de hashing?! Dit een een vorm van cross country running met een onbekend parcours. Je begint te rennen in de aangegeven richting en de voorste lopers moeten bij de volgende aanwijzing, een merkteken op de grond, de nieuwe richting uit weten te vogelen. Nadat de voorste lopers hierin zijn geslaagd, zal de route gemarkeerd worden voor ‘het peleton’. Na een kilometer of 3, kwamen we in het bos op een punt waar de routes splitsten: 1x de middellange route en 1x de lange route. Met mijn geweldige trainingsstatus en topconditie had ik me heilig voorgenomen deze eerste keer voor de kortere route (ook al 5.4km) te gaan. Echter, ik was zo slim om in de kopgroep mee te lopen en al deze lopers kozen natuurlijk voor de lange route, hetgeen zou betekenen dat ik zelf het mysterie van de kortere route op moest lossen. Dus, toch maar de lange route. Het was een prachtige route door bos, oude rubberplantages, rijstvelden en verscholen dorpjes. Ik liep met een vrouw Sandra, die verdomde hard liep en het kostte me behoorlijk wat moeite haar bij te houden. Op een gegeven moment wilden mijn benen me geen heuvel op meer dragen en moest ik bij elk hobbeltje gaan lopen. Tot het moment kwam, dat ik zelfs helemaal moest gaan lopen. Ik was doodop. Voor de mensen die me iets minder goed kennen: Olga heeft een hekel aan opgeven, dus dit lopen beviel me maar niks. Gelukkig bleken het de laatste paar honderd meter voor het einde te zijn en kon ik toch nog een beetje trots zijn bijna 11km te hebben hardgelopen in een tropisch land. Toen me na de finish werd verteld dat mijn guide Australisch kampioene triatlon was (weliswaar in de categorie ergens 40+), voelde ik me wel een beetje dom…welke idioot probeert daar nou ook mee mee te lopen?! Goed, tot zover de loop. De hashing kent namelijk een tweede onderdeel. Dit deel is voor de meeste deelnemers nog veel belangrijker, namelijk; bier drinken. Vanuit een grote cirkel worden mensen naar een klein tafeltje in het midden geroepen. Op dit tafeltje staan mokken met bier. Na een kort liedje wordt de mok ge-at. Enige geruststelling is dat de mokken niet vol zijn. Als jonge nieuwkomer ben je natuurlijk meteen de pineut… De titel “it’s all about the beer” zou dus eigenlijk beter bij dit verhaal passen, maar dat geeft ook meteen zo’n vreemd beeld.
Na een ontmodderende douche en een wasbeurt van de schoenen zijn Ica, Dila en ik gaan eten met de hashers in On-On (stamcafé/restaurant). Goede afsluiter van een lekkere, maar uitputtende dag.

*Lezers met een gevoelige maag, wordt geadviseerd onderstaande alinea over te slaan*
Zaterdagnacht begon de ellende. Na weken alles te hebben gegeten en gedronken, moest ik eraan geloven: diarree. Sinds mijn kindertijd is het me bespaard gebleven, dus mijn lichaam haalt dit nu dik en dubbel in. Hell, wat kunnen die krampen pijn doen! Zondag heb ik dan ook niks anders gedaan dan geïnvesteerd in mijn relatie met bed en toilet. Een relatie met de laatste is trouwens nogal moeilijk op te bouwen, de muggen weten je hier namelijk overal te vinden. Zoals hierboven aangegeven, geef ik niet heel graag op, dus ik wilde per se naar Mlonggo op zondagavond. Dan maar met een paar remmers, ook de eerste in mijn leven. Op maandagochtend begon de nog grotere ellende; bloed poepen. Op dysenterie zat ik nou al helemaal niet te wachten…
*Fijn he, dat je gewaarschuwd was om dit vooral niet te lezen, maar je nieuwsgierigheid je toch prikkelde om verder te lezen en je dadelijk alle smeuïge details kent, die je echt niet wilde weten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)*
Als een dronkenman ben ik naar de Puskesmas gewandeld, waar ik al gauw weer naar buiten waggelde met voldoende medicatie, een maagbeschermer (met de geur en smaak van mijn favoriete vrucht durian) en een ander smerig goedje. Na een geforceerd ontbijtje, heb ik het enkele uren vol weten te houden en toch enkele neusswabs af kunnen nemen. De rest van de dag werden wederom opgevuld met bed&toilet. Lunch en diner werden verzorgd door Dr. Nurkukuh (hij woont hier op het terrein) en zijn nichtje Rachma; echt super lief! Maandag –op dinsdagnacht was een hel en de dinsdag zag dan ook ongeveer hetzelfde uit als de dag tevoren. ’s Avonds heeft Rachma me nog mee te eten genomen naar Jepara :).

Woensdag was een goede dag! Redelijk geslapen en bijna alle eten binnen weten te houden. Zo ken ik mijn lijf weer. In de Puskesmas wordt het trouwens steeds gezelliger. Nu al het personeel een beetje ontdooit, blijken er toch meer een woordje Engels te spreken dan ze in eerste instantie doen vermoeden. Na de ochtend te hebben gewerkt, ben ik vroeg in de middag vertrokken naar Semarang.
’s Avonds haalden een paar ex-Mlonggo coassistenten me op voor eten in Paragon Mall en daarna heb ik nog even gezellig gekletst met de Maastrichtse meiden.

Donderdag 16 mei bestond uit afspraken in het ziekenhuis en zoeken naar internet. Internet vinden blijkt helaas nogal lastig. Niet dat er nergens wifi is, maar mijn nieuwe laptop en mijn kennis van computers blijken nou eenmaal een slechte combinatie ;).

Het eerste pakketje van pap en mam, oftewel het testpakketje, is na ongeveer 3 weken reizen aangekomen. Dus heb je altijd al graag iets naar Indonesië willen sturen of dit is je nieuwe voornemen, stuur het dan vooral naar onderstaand adres:

Jalan Bergota kamar mayat 564 RT 03 / RW 06
Semarang,
Jawa tengah, Indonesia

Bedankt voor al jullie lieve reacties en beterschapswensen!
Bij mijn volgende verhaal ben ik weer kiplekker!

Dikke knuffel,
Olga

  • 17 Mei 2013 - 15:30

    Alieske:

    Ha Ollie!

    Ik liep een beetje achter met lezen.. maar na een uurtje achter me laptop ben ik weer helemaal up-to-date!
    Allereerst, idd een beterschapswens! Dat is echt niks voor jou om ziek te zijn! kan me voorstellen dat je ff flink beroerd bent.. knap dus maar weer snel helemaal op!

    Je verhalen en foto's spreken boekdelen! stoer hoor hoe jij in de bush-bush je staande weet te houden! En dat terwijl jij helemaal niet bang bent voor spinnen;) daar kom je er vast niet met een busje insectenspray:P

    je onderzoek loopt zo te lezen ook als een trein! haha jij vast blij met je grotere sample! wieweet straks je eerste artikeltje in the pocket:P lukt het een beetje met de statistiek perikelen;)

    Super leuk dat je in de weekenden ook tijd hebt voor tripje en zoveel sportiviteit! en dan ook nog een talencursusje erbij!:D:D je hoeft je daar iig niet te vervelen..

    Geniet ervan daar in de bush-bush!

    xx


  • 20 Mei 2013 - 12:49

    Seppe:

    Hey Ollie,

    Baetersjap maedje!
    Good desse dao 't sjporte fijn kens oppakke
    Dinkse waal 'n bietje aan een rustige geleidelijke opboew, haha?
    Ich zoog dien foto's inne bush bush en in 't bad: Sjoon!

    Sukses mit dien ongerzeuk, mer 't liek d'r op desse good ongerwaeges bos en dich neet vervaels...
    Ich wil dich weer bedanke veur 'n amusant verhaol, hob weer genaote!

    Groetjes,
    Seppe

  • 22 Mei 2013 - 09:42

    Suus:

    Haaaaaa Ollie!

    Wat 'n smakelik verhoal zo bie 't ontbijt ;) doe bus waal ech 'n diehard mit die 11 km.. Ich heur 't al: samen rennen mit de triatlon kampioene.. det beloaf get veur 't nuuje seizoen! :D mer doot volgende keer toch mer iets rustiger aan idd ;)

    Gelukkig det 't noe weer get beater geit en det de miense in Puskesmas auch ontdeuije!

    Vr zulle 't adres good opsjlaon!

    Heel veul plezeer en succes nog Ollie!

    Liefs, Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Semarang

Indonesia and South East Asia 2013

Daar waar mijn trip naar Indonesië in 2012 al een avontuur te noemen was, is dit de start van een nieuwe grote uitdaging.
Een uitdaging in vele opzichten: alleen weg van huis, voor maar liefst 7 maanden en daarnaast een afstudeerdatum op 8 augustus, dus er moet ook nog werk verzet worden!

De voorbereidingen verliepen alles behalve soepel en hebben de nodige stress met zich meegebracht. De goedkeuring voor deze stage was dan ook al zeker een week voor vertrek rond en ook het visum staat al een week in mijn paspoort. Een slechte generale…. Precies, vanaf nu gaat alles goed!

Het plan voor deze reis:
De eerste 18 weken zal ik doorbrengen in Semarang en Mlonggo (centraal Java, Indonesië). Hier ga ik me bezighouden met wetenschappelijk onderzoek/ mijn afstudeerstage. Onderwerp van deze stage is MRSA, een bacterie die niet meer reageert op de meest gebruikte antibiotica en daarmee dus een bedreiging voor de volksgezondheid. De bedoeling is erachter te komen hoeveel deze bacterie voorkomt in dit gebied (prevalentie) en wat de invloed is van antibiotica op het voorkomen van MRSA. In hoeverre ze op de plaats van bestemming voorbereid zijn op mijn komst, weet ik niet. Voor nu is het nog even hopen dat het benodigde materiaal besteld en aangekomen is en alle samenwerkingspartners (laborant, vertaler) er klaar voor zijn.
Alles op z’n Indonesisch zullen we maar zeggen.

Na 18 weken heb ik ‘just in case’ 3 weken vrij gepland. Deze weken ga ik doorbrengen op Bali. Indien het verslag af is en alles rondom het afstuderen geregeld is, kan de tijd gevuld worden met rondreizen, surfen en feest. Een goede reden dus om door te werken ;)

Op 1 september vlieg ik vanuit Denpasar (Bali, Indonesië) naar Bangkok (Thailand), vanwaar ik samen met Sabine een maand zal gaan backpacken in Noord-Thailand, Laos en Cambodja. Verheug me er nu al op!

Vervolgens vliegt Sab weer terug naar Nederland en is het de bedoeling (afhankelijk van de bankrekening en de heimwee) dat ik nog een maand rond ga reizen door Zuid-Thailand en Maleisië, ach en misschien is Singapore ook nog een optie…
De 11e van de 11e staat vooralsnog mijn welcome-back party gepland op het Vrijthof in Maastricht. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd!

Ik ga mijn best doen jullie via deze blog op de hoogte te houden van de vorderingen en natuurlijk van al mijn belevenissen.

Feel free om me op alle mogelijk manieren te contacten!
Adres en telefoonnummer volgen snel 

Veel liefs en een dikke knuffel,
Olga

Recente Reisverslagen:

15 November 2013

Back to reality

07 November 2013

Wereldsteden

18 Oktober 2013

Hello friendly people!

09 Oktober 2013

Eilandhoppen

27 September 2013

Temple queens
Olga

Hoi allemaal! Drie keer is scheepsrecht, wordt weleens gezegd... Na mijn vorige buitenlandstages in Italië en Duitsland, wordt het nu toch tijd een weblog bij te houden. De reis gaat dit keer naar Indonesië! Veel lees'plezier' en alle reacties zijn natuurlijk welkom! Liefs, Olga

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 146287

Voorgaande reizen:

02 September 2022 - 22 September 2022

Vakantie Guatemala&Belize

06 Maart 2020 - 15 Augustus 2020

NZ, Australia, Indonesia 2020

14 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Boat Refugees 2018

06 Juli 2017 - 23 Juli 2017

Boat Refugees 2017

17 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Malawi & Zambia 2016

04 April 2013 - 09 November 2013

Indonesia and South East Asia 2013

25 April 2012 - 24 Juli 2012

Het Indonesië-avontuur 2012!

Landen bezocht: