Schrijven - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu Schrijven - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu

Schrijven

Blijf op de hoogte en volg Olga

12 Juni 2013 | Indonesië, Semarang

Het eerste weekend van juni werd een blank weekend. Al mijn energie had ik verzameld voor de zaterdag. ’s Middags heb ik me namelijk weer aan een hashing gewaagd. Dit keer was het parcours uitgezet in de bergen een uurtje buiten de stad. Super mooi uitzicht! Het lopen ging lekker, maar op de splitsing heb ik dit keer heel verstandig gekozen voor de kortere (6.5km) route. Toen het donker werd en bleek dat de mensen van de lange tocht op haast onbegaanbaar terrein hun weg hebben moeten zoeken, was ik nog blijer.
Na een rustige hash hebben we zoals standaard gedineerd in On-On. Na gezellig te hebben gekletst, begon het deel van de avond waarvoor energie gespaard moest worden. Het afscheidsfeest van Jacky & Antje (2 Duitse meiden) werd gevierd in club Liquid. Vele dansjes later heb ik geslapen als een roosje. De alcohol heb ik deze zaterdag trouwens goed weten te vermijden. De laatste ervaring met clubbing in Indonesië en alle bijkomende sensaties is nog iets te vers ;).

Zondag begon de dag met een hangover brunch midden op het gras van Simpang Lima. Onze picknick was voorzien van veel fruit, maar ook genoeg ongezonde dingen. Na afloop zijn we naar een melk café geweest voor een goed glas melk. Tot aan de nek gevuld, namen we vervolgens deel aan een cooking class. Althans, het idee was om Indonesisch te koken. Het werd kort toekijken hoe de nasi werd bereid en vervolgens bbq-en en héél veel eten. Zelfs voor mensen met een megamaag (ik zal geen namen noemen) een uitdaging.

Maandag ben ik begonnen met schrijven. Nog niet meteen met het artikel over het onderzoek, maar om te beginnen met het aanpassen van het protocol naar de realiteit. Dit is dan mijn agenda voor de komende 8 weken…schijven! Dinsdag en woensdag stonden ook in het teken van afspraken in het ziekenhuis en (een poging tot) verslag schrijven..bleh.
Dinsdagavond hebben de Duitse Caro en ik een tour culinair op straat gedaan en tot in de late uurtjes gezellig gekletst. Ook is het plan geboren samen per brommer Bali te gaan verkennen, so Bali beware! Woensdagavond werd er gegeten met Silvi (een ex-collega van Caro) en daarna hebben we in Basilia met een paar vrienden nog wat drankjes gedronken.

Donderdag 6 juni was opnieuw een nationale feestdag. Vervelend, al die religies in één land ;). Door Silvi, een goede vriend van haar en de gayste kerel die ik ooit ontmoet heb (don’t get me wrong, ik heb niks tegen homoseksuelen, maar deze queen verdient gewoon even een vermelding) werden Caro en ik opgehaald voor een trip naar Gedong Songo. Dit zijn 9 hindoeïstische tempels in de bergen net buiten Semarang. De uitdaging bij elke trip is de entree. Als toerist betaal je namelijk 6-10x de prijs van een local. Vandaag konden we voor local door, goed begin. De tempels waren mooi, de regen wisten we te ontwijken en het uitzicht op de omliggende bergen was adembenemend. Een super dag! Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een traditionele markt en bij een sojafabriek. Geloof me, zelfs sojahaters kunnen dit waarderen.
Na enkele uurtjes rust, wilden we met Ica en Maya ’s weer van een exclusief stuk gebak gaan genieten in het Gumaya hotel, helaas was alles hier uitverkocht! Vervolgens heb ik het vieste gebak ooit gegeten: een chocolademuffin gevuld met mayonaise, wie verzint het?!? Zelfs na alle mayo zorgvuldig te hebben verwijderd, bezorgde deze lekkernij me nog braakneigingen, bah.

Vrijdag bestond weer uit schrijven. Tegen het einde van de middag werd ik door Maya en 3 vrienden opgehaald om naar Cimory te gaan. Dit is een melkfabriek net buiten de stad. Als yoghurtliefhebber wil je hier natuurlijk wel even een kijkje nemen. Helaas viel het een beetje tegen, maar ach, been there done that. Uiteraard heb ik ’s avonds voetbal gekeken! Nederland – Indonesië! Gelukkig hielden onze nationale helden stand en hoefde de leeuw niet in zijn hempie te staan (dat zou hier ook een beetje ongepast zijn).

En dan is het alweer weekend!
Het slechtste plan ooit vormde de basis voor dit weekend. Plan: we gaan naar de zonsondergang kijken en op het strand slapen, that’s it. Deelnemers: Linda (Letland), Lucile (Frankrijk), Mirek (Tsjechië), Mitha (Indonesië), Caroline (Duitsland) en Zakia en ik als Dutchies. Het succes begon met het transport. Het regende (ja, het plan op het strand te gaan slapen staat nog steeds) en het lukte sommigen niet een taxi te regelen. Resultaat: drama. Twee uur later dan gepland konden we dan toch vertrekken. In de goed geventileerde partybus met twee keer zoveel passagiers als zitplaatsen, vertrokken we optimistisch naar Jepara. Bij aankomst in de stad had de zon al lang welterusten gezegd. Na het typische Jepara-drankje en het nodige voedsel te hebben ingeslagen, wisten we een mannetje te regelen, die ons met zijn pick-up naar het strand wilde brengen. Uiteraard werd ons bij aankomst gevraagd waar we naartoe gingen, want ook in Indonesië is slapen op het strand niet geheel legaal. Een paar onschuldige blanke gezichten doen wonderen…
Inmiddels was de regen verruild voor een met sterren gevulde hemel. Na het avondeten kozen sommigen voor een eerste frisse duik en anderen voor een strandwandeling. Net voor middernacht kwamen we erachter dat Zakia bijna jarig was. Met spoed werd er een zand-verjaardagstaart gebakken, een plaatje. De brandende benzine in het midden van de taart maakte het helemaal af :). De nacht werd een korte nacht. Mijn gehoorschade is nog te beperkt om muggen te kunnen negeren en dus hielden mijn grote vrienden mij wakker. Part of the adventure zullen we maar zeggen.
Na de ochtenddouche (zee) werd er ontbeten met vers fruit. De rest van de dag brachten we zwemmend, hangend en geïmproviseerde spellen en beachvolley spelend door, heerlijk. Halverwege de middag werden we door een paar Nederlanders en Belgen (je komt ze overal tegen) uitgenodigd voor een tripje op hun speedboat. Zon, zee, strand boot&bier…ook dit weekend had slechter kunnen zijn. Na de zonsondergang nog even meegepikt te hebben, werden we door Caro’s chauffeur opgehaald. Terug in Semarang city zijn we gezellig samen gaan eten. Daarna ben ik snel naar dromenland vertrokken.

Maandag 10 juni werd een succesvolle dag thuis. Nou ja, overdag heb ik voornamelijk studie ontwijkend gedrag vertoond, maar ’s avonds hebben Ica en ik samen hard gestudeerd…en dan echt! Ook hebben pap en mam voor de eerste keer life (skype) kunnen zien dat mijn voedingsstatus nog altijd meer dan voldoende is, so no worries anymore!
Dinsdag werd daarentegen een frustrerende dag. Na een ontbijt/lunch in de mall met Ica en Maya was ik helemaal klaar om alle onderzoeksanalyses uit te voeren. Dit is ook gelukt, maar helaas waren er nog 15 studenten uit Jakarta die gelijktijdig gebruik maakten van het netwerk, waardoor alle resultaten keer op keer verloren gingen… f-r-u-s-t-r-a-t-i-e. De dag werd gelukkig goed afgesloten met avondeten in een visrestaurant. Ja, zelfs geluk gaat soms door de maag.

Inmiddels is het woensdag en ga ik mijn dag weer lekker opvullen met het opnieuw analyseren en schrijven van het onderzoeksverslag.

Dit weekend ga ik trouwens op een echt Hollandse (gratis) trip naar Jogja! Het belooft weer een feestje te worden :).

Liefs uit Semarang!!

Ps. foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.509205292461968.1073741826.100001175047193&type=1&l=0505b224ad

  • 12 Juni 2013 - 09:05

    Nisha:

    Ha Olga,

    Ik geniet altijd ontzettend van je verhalen. Ook nu weer :)
    Veel plezier nog daar en veel succes met schrijven!

    Xx Nisha

  • 12 Juni 2013 - 09:38

    Hans:

    Hallo Olga,

    effe snel tussendoor gelezen, weer een leuk stukje schrijfwerk. Dit stuk prosa is doorspekt met heel veel feesten, geniet er van en probeer dan maar tussendoor te schrijven zonder te veel technische storingen.

  • 12 Juni 2013 - 21:47

    Monique Van Den Hombergh:

    Hoi Olga,
    Leuk om je verhalen te lezen. Ik ga ze allemaal nog teruglezen. Vanavond ben ik met je moeder naar Swift gefietst en je was onderwerp van gesprek. hahaha. Leuk om je te volgen. Veel plezier daar en geniet van alles.
    groetjes Monique

  • 13 Juni 2013 - 15:32

    Suus:

    Haha Ollie 't klinkt ech weer geweldig dien verhoal!!
    Heerlijk op 't strandj sjloape, ech tof heur! :D

    Det sjrieve kump waal en 't genieten geit vanzelf!

    Liefs oet Turkije

  • 13 Juni 2013 - 17:01

    Alieske!:

    Ha Ollie!

    Klinkt allemaal weer als één groot avontuur:D
    En jij gaat ook als een speer! super dat al je samples binnen zijn en dat je bent gestart met analyses. Frustratie is part of the game moet je maar denken...:P komt helemaal goed!
    nog even en voor dat je het weet kan je al vakantie gaan vieren!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Semarang

Indonesia and South East Asia 2013

Daar waar mijn trip naar Indonesië in 2012 al een avontuur te noemen was, is dit de start van een nieuwe grote uitdaging.
Een uitdaging in vele opzichten: alleen weg van huis, voor maar liefst 7 maanden en daarnaast een afstudeerdatum op 8 augustus, dus er moet ook nog werk verzet worden!

De voorbereidingen verliepen alles behalve soepel en hebben de nodige stress met zich meegebracht. De goedkeuring voor deze stage was dan ook al zeker een week voor vertrek rond en ook het visum staat al een week in mijn paspoort. Een slechte generale…. Precies, vanaf nu gaat alles goed!

Het plan voor deze reis:
De eerste 18 weken zal ik doorbrengen in Semarang en Mlonggo (centraal Java, Indonesië). Hier ga ik me bezighouden met wetenschappelijk onderzoek/ mijn afstudeerstage. Onderwerp van deze stage is MRSA, een bacterie die niet meer reageert op de meest gebruikte antibiotica en daarmee dus een bedreiging voor de volksgezondheid. De bedoeling is erachter te komen hoeveel deze bacterie voorkomt in dit gebied (prevalentie) en wat de invloed is van antibiotica op het voorkomen van MRSA. In hoeverre ze op de plaats van bestemming voorbereid zijn op mijn komst, weet ik niet. Voor nu is het nog even hopen dat het benodigde materiaal besteld en aangekomen is en alle samenwerkingspartners (laborant, vertaler) er klaar voor zijn.
Alles op z’n Indonesisch zullen we maar zeggen.

Na 18 weken heb ik ‘just in case’ 3 weken vrij gepland. Deze weken ga ik doorbrengen op Bali. Indien het verslag af is en alles rondom het afstuderen geregeld is, kan de tijd gevuld worden met rondreizen, surfen en feest. Een goede reden dus om door te werken ;)

Op 1 september vlieg ik vanuit Denpasar (Bali, Indonesië) naar Bangkok (Thailand), vanwaar ik samen met Sabine een maand zal gaan backpacken in Noord-Thailand, Laos en Cambodja. Verheug me er nu al op!

Vervolgens vliegt Sab weer terug naar Nederland en is het de bedoeling (afhankelijk van de bankrekening en de heimwee) dat ik nog een maand rond ga reizen door Zuid-Thailand en Maleisië, ach en misschien is Singapore ook nog een optie…
De 11e van de 11e staat vooralsnog mijn welcome-back party gepland op het Vrijthof in Maastricht. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd!

Ik ga mijn best doen jullie via deze blog op de hoogte te houden van de vorderingen en natuurlijk van al mijn belevenissen.

Feel free om me op alle mogelijk manieren te contacten!
Adres en telefoonnummer volgen snel 

Veel liefs en een dikke knuffel,
Olga

Recente Reisverslagen:

15 November 2013

Back to reality

07 November 2013

Wereldsteden

18 Oktober 2013

Hello friendly people!

09 Oktober 2013

Eilandhoppen

27 September 2013

Temple queens
Olga

Hoi allemaal! Drie keer is scheepsrecht, wordt weleens gezegd... Na mijn vorige buitenlandstages in Italië en Duitsland, wordt het nu toch tijd een weblog bij te houden. De reis gaat dit keer naar Indonesië! Veel lees'plezier' en alle reacties zijn natuurlijk welkom! Liefs, Olga

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 688
Totaal aantal bezoekers 146306

Voorgaande reizen:

02 September 2022 - 22 September 2022

Vakantie Guatemala&Belize

06 Maart 2020 - 15 Augustus 2020

NZ, Australia, Indonesia 2020

14 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Boat Refugees 2018

06 Juli 2017 - 23 Juli 2017

Boat Refugees 2017

17 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Malawi & Zambia 2016

04 April 2013 - 09 November 2013

Indonesia and South East Asia 2013

25 April 2012 - 24 Juli 2012

Het Indonesië-avontuur 2012!

Landen bezocht: