Gratis - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu Gratis - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu

Gratis

Blijf op de hoogte en volg Olga

22 Juni 2013 | Indonesië, Semarang

Als echte Nederlander zit je graag voor een dubbeltje op de eerste rang. Voor een stuiver, of gratis zou natuurlijk nog beter zijn. Woensdag zou ik met Carolin gaan eten in Toko Oen, een min of meer Nederlands restaurant. Op de weg er naartoe liepen we echter voorbij aan een restaurant waar de salades in de promo waren, daar kun je geen nee tegen zeggen. Gezien we na de lekkere salade nog geld over hadden, besloten we weer voor een exclusief (-50%) gebakje naar het Gumaya hotel te wandelen om de calorieën dik en dubbel aan te vullen.

Donderdag werd een saaie dag. In de avonduren was er een AEISEC-meeting, die ik mocht bijwonen. AEISEC is een internationale organisatie die wereldwijd stages aanbiedt. Een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen. Helaas werd het een saaie bijeenkomst, waarbij iedereen met zijn eigen vrienden kletste. Vervolgens werd er tot in de late uurtjes gekletst met Ica.

Op vrijdagochtend 14 juni werd er een busje volgeladen met niet-Indo’s en vertrokken we naar Magelang (richting Jogja) voor een internationale happening. In het Grand Artos Hotel werd een seminar gehouden over cultuur erfgoed. Allen waren we natuurlijk super geïnteresseerd in de soms Engelse, soms Indonesische praatjes over behoud van cultuur.

*Wat ik heb geleerd in deze seminar:
In het droge seizoen telt Indonesië ± 17504 eilanden.
Er zijn > 500 volken, die meer dan 12 verschillende talen spreken.
Conclusie: als je een ieniemienie beetje cultuur op elk eiland op wilt snuiven en je om deze reden dagelijks 1 eiland bezoekt, ben je >50 jaar een eilandhopper.
Take home message: differences should not lead to fighting, they should be placed in harmony.

Hoewel we maar met 2 Nederlanders waren, waren allen naast dit culturele deel vooral ook geïnteresseerd in het kostenplaatje van deze trip: geheel gratis! Een korte vakantiebeschrijving: verblijf in een 4-sterren hotel, gelegen direct aan de gloednieuwe mall van Magelang, met beestjesvrije kamers, heerlijke bedden en een warme douche! Wat voelt dat verfrissend na al die weken wassen met koud water. Daarnaast was er perfect vers eten in overvloed. In 24 uur verslonden we maar liefst 4 volledige maaltijden en hadden we 4 koffiebreaks met gebak en snacks. Terugkijkend is het een wonder dat niemand heeft gebraakt na teveel eten.
Naast aandachtig luisteren naar de praatjes en eten, zijn we op vrijdagavond naar de Borobudur geweest voor opening van het Borobudur International Festival. In het gezelschap van een hoop Indonesische VIPs werd er gekeken en geluisterd naar traditionele dansen en een super orkest. Deze optredens waren zonder twijfel de beste performances die ik in Indonesië gezien heb. Toen onze groep na afloop terugkwam bij de bus van de seminar, bleek dat de overige mensen 2 uur op ons hadden gewacht. Als blikken konden doden…
Na nog een paar lezingen op de zaterdagochtend brachten we de middag door in het mooie hotelzwembad! Als afsluiter werden we nog even teruggeroepen naar de conferentiezaal voor een paar foto’s en in ontvangst name van ons bedankje. Alsof we nog niet genoeg geprofiteerd hadden, kregen we allen een envelop met geld…Wow.

Vanuit Magelang namen Linda, Lucile, Zakia en ik de bus naar Jogja, waar we ook Carolin troffen voor een girls night out. Flink swingen op life reggae en de nacht eindigen met gitaarmuziek in de straten, lovely! Na weer een korte nacht, werd er relax ontbeten en hebben we de hele dag geshopt. Zakia en Linda besloten door te reizen naar de Bromo vulkaan, Caro, Lucile en ik werden na diner opgehaald door Caro’s chauffeur. De rit terug werd vertraagd door een uur stilstaand verkeer en een platte band, maar na 5.5 uur kwamen we dan toch thuis aan. Eind goed, al goed :).

Maandagochtend namen Sandra, Caro en ik deel aan de International Fair op Krista Mitra, een middelbare school waar Viktoriya de afgelopen 4 maanden heeft lesgegeven. Alle studenten vertegenwoordigden een land en hadden zang/dans/informatielezing en traditioneel voedsel voorbereid. Als jury hebben we dit alles mogen beoordelen. De klas die Nederland als opgave had gekregen, deed het super! Helaas eindigden ze op een tweede plaats.

Dinsdag begon het normale leven weer, schrijven. Na een enerverend dagje thuis, zijn we gaan eten in een Russisch restaurant. Een echt Europese maaltijd met gekookte aardappels…en het smaakte nog goed ook nog.

Woensdag 19 juni heb ik in het ziekenhuis aan het eindverslag gewerkt. ’s Middags besloot ik dat het tijd was voor wat lichaamsbeweging en ben ik gaan zwemmen. Avondeten heb ik genuttigd met Rizky en Fathah (de coassistenten uit Mlonggo), ook gezellig hen weer eens gezien te hebben. Omdat 9 uur nog geen bedtijd is voor een westerling, ben ik later op de avond nog naar copa kopi geweest, waar de bules zich verzameld hadden. De wandelduur had ik ietsje verkeerd ingeschat, waardoor sommigen zich al zorgen begonnen te maken. Ach, een uurtje lopen kan geen kwaad ;).

Donderdag heb ik wederom aan het verslag gewerkt en ben ik ’s middags met de co’s samen gaan zwemmen. Later werd ik door Fathah opgehaald voor gegrilde corn te gaan eten, goed toetje.

Ook de vrijdag zag er ongeveer hetzelfde uit. Klinkt spannend he, deze week… Om de sportieve week goed af te sluiten ben ik ’s middags een uurtje gaan wandelen en met Fathah gaan rennen. Je moet je weekendkilo’s toch op de één of andere manier kwijt raken. ’s Avonds zijn Zakia en ik samen naar On-On gewandeld voor het afscheidsfeestje van de vrolijke babbel Lucile…langzaam vertrekken er héél veel bule-vrienden terug naar huis-huis :(.

Inmiddels is het alweer weekend. Dit weekend staan er geen heel spannende dingen op de planning. Vanmiddag vertrekt mijn homie, Erlan, weer naar Jakarta (in tegenstelling tot de rocker, ga ik deze wel missen) en ga ik met Carolin naar het ‘Lawfest’.

To be continued…

Liefs,
Olga

Ps. foto’s:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.509205292461968.1073741826.100001175047193&type=1&l=0505b224ad

  • 23 Juni 2013 - 19:38

    Seppe:

    Hey Ollie,

    Eindelik weer bie gelaeze... Waat bos dich good bezig mit dien ongerzeuk!
    Zo te laeze vermaakse dich erg good dao...

    Joamer det d'r zo vaol vrunj vertrikke, altied jaomer...

    Amuseer dich nag!

    Grtz, S

  • 26 Juni 2013 - 10:31

    Suus:

    Es aardappel-eater bun ich weer gerust gesteld detse zelfs in Indonesie aan dien portie earpel kumps ;-)

    Dien veurig weekend klink waal ech gaaf zik!! Alles gratis en den op 't letst auch nog geld drbie kriege! Doon ze det hie auch waal ins? ;-)

    Heel veul suces mit sjrieve nog en veul plezeer natuurlik mit alle leuke dingen! :D

    Liefs, Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Semarang

Indonesia and South East Asia 2013

Daar waar mijn trip naar Indonesië in 2012 al een avontuur te noemen was, is dit de start van een nieuwe grote uitdaging.
Een uitdaging in vele opzichten: alleen weg van huis, voor maar liefst 7 maanden en daarnaast een afstudeerdatum op 8 augustus, dus er moet ook nog werk verzet worden!

De voorbereidingen verliepen alles behalve soepel en hebben de nodige stress met zich meegebracht. De goedkeuring voor deze stage was dan ook al zeker een week voor vertrek rond en ook het visum staat al een week in mijn paspoort. Een slechte generale…. Precies, vanaf nu gaat alles goed!

Het plan voor deze reis:
De eerste 18 weken zal ik doorbrengen in Semarang en Mlonggo (centraal Java, Indonesië). Hier ga ik me bezighouden met wetenschappelijk onderzoek/ mijn afstudeerstage. Onderwerp van deze stage is MRSA, een bacterie die niet meer reageert op de meest gebruikte antibiotica en daarmee dus een bedreiging voor de volksgezondheid. De bedoeling is erachter te komen hoeveel deze bacterie voorkomt in dit gebied (prevalentie) en wat de invloed is van antibiotica op het voorkomen van MRSA. In hoeverre ze op de plaats van bestemming voorbereid zijn op mijn komst, weet ik niet. Voor nu is het nog even hopen dat het benodigde materiaal besteld en aangekomen is en alle samenwerkingspartners (laborant, vertaler) er klaar voor zijn.
Alles op z’n Indonesisch zullen we maar zeggen.

Na 18 weken heb ik ‘just in case’ 3 weken vrij gepland. Deze weken ga ik doorbrengen op Bali. Indien het verslag af is en alles rondom het afstuderen geregeld is, kan de tijd gevuld worden met rondreizen, surfen en feest. Een goede reden dus om door te werken ;)

Op 1 september vlieg ik vanuit Denpasar (Bali, Indonesië) naar Bangkok (Thailand), vanwaar ik samen met Sabine een maand zal gaan backpacken in Noord-Thailand, Laos en Cambodja. Verheug me er nu al op!

Vervolgens vliegt Sab weer terug naar Nederland en is het de bedoeling (afhankelijk van de bankrekening en de heimwee) dat ik nog een maand rond ga reizen door Zuid-Thailand en Maleisië, ach en misschien is Singapore ook nog een optie…
De 11e van de 11e staat vooralsnog mijn welcome-back party gepland op het Vrijthof in Maastricht. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd!

Ik ga mijn best doen jullie via deze blog op de hoogte te houden van de vorderingen en natuurlijk van al mijn belevenissen.

Feel free om me op alle mogelijk manieren te contacten!
Adres en telefoonnummer volgen snel 

Veel liefs en een dikke knuffel,
Olga

Recente Reisverslagen:

15 November 2013

Back to reality

07 November 2013

Wereldsteden

18 Oktober 2013

Hello friendly people!

09 Oktober 2013

Eilandhoppen

27 September 2013

Temple queens
Olga

Hoi allemaal! Drie keer is scheepsrecht, wordt weleens gezegd... Na mijn vorige buitenlandstages in Italië en Duitsland, wordt het nu toch tijd een weblog bij te houden. De reis gaat dit keer naar Indonesië! Veel lees'plezier' en alle reacties zijn natuurlijk welkom! Liefs, Olga

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 146295

Voorgaande reizen:

02 September 2022 - 22 September 2022

Vakantie Guatemala&Belize

06 Maart 2020 - 15 Augustus 2020

NZ, Australia, Indonesia 2020

14 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Boat Refugees 2018

06 Juli 2017 - 23 Juli 2017

Boat Refugees 2017

17 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Malawi & Zambia 2016

04 April 2013 - 09 November 2013

Indonesia and South East Asia 2013

25 April 2012 - 24 Juli 2012

Het Indonesië-avontuur 2012!

Landen bezocht: