Reunions and goodbye's - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu Reunions and goodbye's - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Olga Sampers - WaarBenJij.nu

Reunions and goodbye's

Blijf op de hoogte en volg Olga

09 Augustus 2013 | Indonesië, Semarang

Palembang lachte al naar me op het vliegveld van Jakarta, maar eerst moest er nog een stukje land en zee overbrugd worden. De vlucht verliep voorspoedig en ik moet zeggen dat het een erg rustgevend gevoel geeft, als de vliegtuigspeakers blijven herhalen dat er een ‘maximum penalty of death’ is, op het meenemen van drugs. Je houdt je bagage (on)bewust 2x zo goed in de gaten.
Aangekomen in Palembang werd ik opgehaald door Yiska. Er werd gedineerd in een super fancy restaurant. Na een vermoeiende dag vertrokken we vervolgens naar huis. Omringd door barbies (inrichting van de slaapkamer) ben ik naar dromenland vertrokken..

Donderdagochtend 25 juli ging om 6 uur de wekker. In alle vroegte hebben we Faith (Yiska’s dochter) naar de Kindergarten gebracht. Wat een schattige kindjes zo allemaal in uniform. Terwijl de kids onderwezen werden, gingen alle jonge mama’s ontbijten. We hebben mie met varkensvlees gegeten! Waarschijnlijk de eerste en laatste keer varkensvlees voor weer een aantal weken tot maanden.
Na het ontbijt heb ik Faith van school gehaald; ze werd er helemaal verlegen van. Moest ze nou echt met die blanke naar huis? Na een korte stop bij Yiska thuis, zijn we samen naar het blauwe huis gereden. Dit is het huis waar Carmen en ik vorig jaar woonden, tijdens het coschap kindergeneeskunde.
Geluncht werd er met Pepe (een vriendin van Yiska). De zoektocht naar het restaurant met de lekkerste roti bakar die ik ooit heb gegeten, eindigde als een teleurstelling: de tent was gesloten :(. Uiteindelijk hebben we toch nog een lekkere lunch op. Het plan was daarna naar karaoke te gaan, maar deze waren vanwege de ramadan allemaal gesloten. Dan maar een stop bij Starbucks.
Tegen etenstijd stond ik te trappelen van ongeduld. Meeting my lovely friend Suhendro stond namelijk voor de boeg. Uren hebben we lekker zitten kletsen. Daarnaast heb ik een heerlijk soerabi van Enhaii gegeten (die met oreo Carmen!).

Vrijdag werd er opnieuw vroeg naar de kindergarten vertrokken en vervolgens mie ontbeten. De school waar Faith naartoe gaat, is christelijk. De meeste christenen zijn chinezen en je merkt dan ook meteen dat dit een heel andere kledingstijl en eetgewoonten met zich meebrengt.
Na ontbijt heeft Yiska me gedropt bij Minar, die volop bezig was in de keuken om lunch voor mij te bereiden. Heel lief en heeerlijk gegeten!
Na een kort middagdutje hebben we ons naar de English library begeven: alle vrienden van vorig jaar (Suhendro, Minar, Woro, Tika en Ryan) waren er, gezelligheid ;). Na de bieb hebben we met zijn allen gegeten en naar life muziek geluisterd bij good old Gunz cafe.
Na op de terugweg nog kort Suhendro’s kos te hebben gezien en zijn zussen te hebben ontmoet, ben ik in een diepe slaap gevallen.

Zaterdag werden we bruut gewekt door een taxichauffeur die meer dan een uur te vroeg was. De terugreis verliep weer goed. 90% van de tijd heb ik in coma doorgebracht.
In de avond hebben Zakia, Caro en ik een simpele, maar lekkere salade gegeten. Later zijn we naar Simpang lima gelopen voor Sandra’s afscheid en is Caro komen logeren. Alweer een bule minder :(.

Zondag stond in het teken van studeren en pinnen! Dit laatste lukte namelijk niet. Erg onhandig.
’s Avonds zijn we met Silvi en vrienden gaan eten en hebben we de avond afgesloten met een super toetje in het Martabak House, mm!

Maandag 29 juli mocht ik in de vroege ochtend eindelijk mijn visabrief ophalen in het ziekenhuis. Vervolgens heb ik een aantal banken bezocht, maar helaas kon ik nergens aan geld komen. Bij het immigratiekantoor werd ik daarna alien genoemd. Dat is blijkbaar het nieuwe woord voor buitenlander. De dag kan niet meer stuk. In de avond was er het afscheid van Caro; we zijn gaan eten bij Special Sambal, gevolgd door een uurtje karaoke en een ware strijd (lees: rennen, springen, duwen) voor de cake bij Gumaya, die dit keer helaas tegenviel.

Op dinsdag werd er volop gestudeerd en in de middag ben ik met Zakia voor een gratis (hoe kan het ook anders) facial geweest. Je huid wordt er niet beter op. Na de facial werd alle moed verzameld en zijn we naar de kapper geweest! Mijn knippende diva, van het mannelijke geslacht, kon het niet zo waarderen dat ik hem stoorde tijdens zijn werk. Resultaat: een in een hoekje mokkende kerel en een asymmetrisch kapsel op mijn hoofd. Later zijn Zakia en ik samen gaan eten bij mijn favoriete warung en hebben we een avondwandeling gemaakt.

Het begin van de woensdag bestond wederom uit studeren. Als je dit vergelijkt met mijn voorgaande blogs, zou je bijna zeggen dat er een deadline voor de deur staat. ’s Middags had ik er genoeg van en ben ik met mijn Hollandse maatje een drankje gaan doen, wat natuurlijk weer uitliep op een etentje in de avond, een toetje en weer een avondwandeling.

Donderdag was het weer tijd voor een bezoekje aan kantor immigrasi en natuurlijk studeren. ’s Avonds ben ik met de Mlonggo co’s gaan eten, super leuk! Met een klein groepje hebben we ons daarna de bioscoop in gewaagd naar de horrorfilm The conjuring. Gezellig kletsend werd de avond thuis afgesloten :).

De vrijdag werd een stressdag. Enkele uren bij een tweede immigratiekantoor vulden de ochtend. Helaas had deze eigenlijk opgevuld moeten worden met het voorbereiden van mijn eindpresentatie. Net op tijd was ik thuis en na snel douchen, omkleden en printen, mocht ik eindelijk mijn eindpresentatie geven! Het verliep oké ;). Vanuit de presentatie racete ik in mijn nette kleren door naar het volgende immigratiekantoor, dat al lang gesloten bleek. En dat is een probleem als blijkt dat ze 10 dagen gesloten zullen zijn (Suikerfeest staat voor de deur), maar je wel nog je paspoort moet hebben voor je de stad verlaat. Ik denk ik blij mag zijn dat ik net vandaag de nette kleren aanhad en dat dit, in combinatie met mijn wanhopige blik, het kantoor weer heeft geopend…oeps.
Met Rizky en Indri heb ik lekker gegeten. Dit werd gevolgd door een wandeling en samen met Fathah en Ado een paar uurtjes karaoke. Dat was het dan, het afscheid van de coassistenten :(.

Zaterdagochtend gaf Prof. Tri me haar eindbeoordeling. Ze is zeer tevreden!
In de middag hield ik me bezig met onderzoekszaken afronden, pinautomaten nalopen en meer saaie zaken. In de avond stond er eindelijk weer iets leuks gepland. Samen met Zakia, Fathah en Diqit, ben ik naar de Mesjid Agung geweest. Dit is de grootste moskee in Centraal Java. Netjes bedekt, heb ik nog een kijkje binnen genomen. Al met al een super mooi en imposant bouwwerk! Ze mogen er dan een andere god vereren, het deed me toch denken aan het Vaticaan. Later werd er nog een drankje gedaan bij Milken en heb ik met Fathah nog even na gekletst. Dat was alweer de zaterdag.

Het weekend is natuurlijk nog niet voorbij, dus op zondag vonden Zakia en ik dat we niet thuis konden blijven zitten. De dag werd gevuld met lunchen, heel veel wandelen, luisteren naar livemuziek in het park en avondeten op Simpang lima met Tyo en Prama. Na een vermoeiende dag keerden we huiswaarts.

Gezien we zondags spontaan hadden besloten naar het strand te gaan, stond dit maandag 5 augustus op de planning. Op naar Jepara, waar we een dag hebben genoten van zon, zee en strand. Met verse kokosnoot uiteraard. Met weer een beetje verkleurde huiden reisden we terug naar Semarang. Gegeten hebben we in de mall en vervolgens ben ik lekker op tijd in bed gekropen.

Afgelopen dinsdag werd een drukke dag. Eerst hebben we (Zakia en ik) alle travels geregeld. In het weekend staat een tripje gepland en volgende week vertrek ik naar Bali. Gezien het hier nationaal vakantie is, kostte het laatste ticket me een rib uit m’n lijf. Je moet iets over hebben voor je ticket to paradise…
Met gelukkig nog wat ribben over, gingen we boodschappen doen om koekjes te bakken. Het Suikerfeest gaat bijna plaatsvinden en je kunt natuurlijk niet met lege handen aankomen. We hebben goed inkopen gedaan en dat hebben we geweten. Maar liefst 8 uur lang hebben we staan zwoegen en zweten. Alle liefde en frustratie is in de koekjes terecht gekomen, they better be nice!
(we hebben natuurlijk allang geproefd en gelukkig zijn ze lekker)

Woensdag heb ik me bezig gehouden met afscheidscadeautjes regelen en eten inslaan (ALLES sluit met Idul Fitri) en heb ik ’s avonds bij Ica thuis gegeten. Een stoet kinderen met kleurrijke slingers en een geknutselde moskee dragend, kondigde aan dat morgen de grote dag is.

Donderdag 8 augustus was het dan eindelijk zo ver: het Suikerfeest, oftewel Idul Fitri. Door Prof. Tri was ik uitgenodigd bij haar het feest te komen vieren. Maya en Ica wilden me gelukkig gezelschap houden. Na als een chirurg het taaie geitenvlees met al zijn vetkwabbels te hebben ontleed, op een zo-beleefd-mogelijke manier natuurlijk, had ik wel genoeg gegeten. Na ook nog een bord opor ayam en een stuk taart te hebben weggewerkt, gingen we met volle buikjes terug naar huis. De middag was nogal saai. Alleen thuis zitten op deze dag voelt toch een beetje als kerstmis vieren zonder familie. In de avond werd ik door Arif opgehaald om met hem en een vriend samen te gaan eten. Na diner hebben we op Simpang Lima nog tot middernacht (wow) zitten kletsen.

Vanochtend heb ik het portfolio, nodig om af te studeren, ingeleverd bij de universiteit. Nu is het nog wachten op de tweede beoordeling vanuit Maastricht en dan zit 6 jaar studeren er alweer op!
Vanavond heb ik een kleine farewell party met een paar vrienden (degene die tijdens de vakantie zijn achtergebleven in de stad) en morgen gaat het reizen beginnen!

Ik ga Semarang en de lieve mensen hier ontzettend missen :'(

Liefs en een dikke knuffel van mij.

Ps. en nog een keer de foto’s:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.509205292461968.1073741826.100001175047193&type=1&l=e97f58ef0c

  • 09 Augustus 2013 - 09:14

    Hans & Ria,:

    Olga, weer een super verhaal, veel plezier dit weekend en een leuke tijd op Bali.
    De chirurgische handelingen bij stukjes vlees komen ons als niet onbekend voor, dit moet een geruststelling voor prof. Tri zijn. Zijn alle koekjes uit de "Holland bakery" inmiddels verorberd?

  • 10 Augustus 2013 - 10:04

    Carolein:

    Heeey Olga,

    zit het er alweer bijna op. Vliegt toch weer voorbij he zoiets.
    Zo te zien heb je wel echt genoten.
    Veel plezier in Bali, ben jaloers ;)

    Als je straks thuis weer gesetteld bent moeten we maar weer eens afspreken.

    Groetjes

  • 10 Augustus 2013 - 11:50

    Carmen:

    Hee Olga, volgens mij voel jij je wel thuis daarzo in Indonesie ofniet?! Ben heel benieuwd hoe de rest van de reis zich gaat vervolgen en (kan het niet vaak genoeg zeggen) ben super jaloers dat je al onze Palembang-vrienden weer hebt gezien! Hopelijk kan ik ook nog een keer terug gaan.
    Die eind-beoordeling komt vast wel goed, dus geniet ervan Dokter Sampers!

  • 18 Augustus 2013 - 17:36

    Charlotte:

    Ha Olga
    Wat n mooi verhaal weer! Echt jaloersmakend. Wij waren met suikerfeest in Turkije, ook een hele happening. Leuk om n keer mee te maken!
    En jaar 6 zit erop! Super he!
    Have fun! X

  • 07 September 2013 - 19:46

    Suus:

    Yes mien ich-hoal-euveral-'t-vetrendje-vanaaf maatje is 't nog neet verleerd :D

    Noa 6 jaor studeren is 't den eindelik zover; dokter Sampers!

    Geniet van dien verdere reis Ollie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Semarang

Indonesia and South East Asia 2013

Daar waar mijn trip naar Indonesië in 2012 al een avontuur te noemen was, is dit de start van een nieuwe grote uitdaging.
Een uitdaging in vele opzichten: alleen weg van huis, voor maar liefst 7 maanden en daarnaast een afstudeerdatum op 8 augustus, dus er moet ook nog werk verzet worden!

De voorbereidingen verliepen alles behalve soepel en hebben de nodige stress met zich meegebracht. De goedkeuring voor deze stage was dan ook al zeker een week voor vertrek rond en ook het visum staat al een week in mijn paspoort. Een slechte generale…. Precies, vanaf nu gaat alles goed!

Het plan voor deze reis:
De eerste 18 weken zal ik doorbrengen in Semarang en Mlonggo (centraal Java, Indonesië). Hier ga ik me bezighouden met wetenschappelijk onderzoek/ mijn afstudeerstage. Onderwerp van deze stage is MRSA, een bacterie die niet meer reageert op de meest gebruikte antibiotica en daarmee dus een bedreiging voor de volksgezondheid. De bedoeling is erachter te komen hoeveel deze bacterie voorkomt in dit gebied (prevalentie) en wat de invloed is van antibiotica op het voorkomen van MRSA. In hoeverre ze op de plaats van bestemming voorbereid zijn op mijn komst, weet ik niet. Voor nu is het nog even hopen dat het benodigde materiaal besteld en aangekomen is en alle samenwerkingspartners (laborant, vertaler) er klaar voor zijn.
Alles op z’n Indonesisch zullen we maar zeggen.

Na 18 weken heb ik ‘just in case’ 3 weken vrij gepland. Deze weken ga ik doorbrengen op Bali. Indien het verslag af is en alles rondom het afstuderen geregeld is, kan de tijd gevuld worden met rondreizen, surfen en feest. Een goede reden dus om door te werken ;)

Op 1 september vlieg ik vanuit Denpasar (Bali, Indonesië) naar Bangkok (Thailand), vanwaar ik samen met Sabine een maand zal gaan backpacken in Noord-Thailand, Laos en Cambodja. Verheug me er nu al op!

Vervolgens vliegt Sab weer terug naar Nederland en is het de bedoeling (afhankelijk van de bankrekening en de heimwee) dat ik nog een maand rond ga reizen door Zuid-Thailand en Maleisië, ach en misschien is Singapore ook nog een optie…
De 11e van de 11e staat vooralsnog mijn welcome-back party gepland op het Vrijthof in Maastricht. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd!

Ik ga mijn best doen jullie via deze blog op de hoogte te houden van de vorderingen en natuurlijk van al mijn belevenissen.

Feel free om me op alle mogelijk manieren te contacten!
Adres en telefoonnummer volgen snel 

Veel liefs en een dikke knuffel,
Olga

Recente Reisverslagen:

15 November 2013

Back to reality

07 November 2013

Wereldsteden

18 Oktober 2013

Hello friendly people!

09 Oktober 2013

Eilandhoppen

27 September 2013

Temple queens
Olga

Hoi allemaal! Drie keer is scheepsrecht, wordt weleens gezegd... Na mijn vorige buitenlandstages in Italië en Duitsland, wordt het nu toch tijd een weblog bij te houden. De reis gaat dit keer naar Indonesië! Veel lees'plezier' en alle reacties zijn natuurlijk welkom! Liefs, Olga

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 146298

Voorgaande reizen:

02 September 2022 - 22 September 2022

Vakantie Guatemala&Belize

06 Maart 2020 - 15 Augustus 2020

NZ, Australia, Indonesia 2020

14 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Boat Refugees 2018

06 Juli 2017 - 23 Juli 2017

Boat Refugees 2017

17 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Malawi & Zambia 2016

04 April 2013 - 09 November 2013

Indonesia and South East Asia 2013

25 April 2012 - 24 Juli 2012

Het Indonesië-avontuur 2012!

Landen bezocht: